Velkommen til Wibe Yoga & Pilates


Vår visjon er å skape glede, styrke, balanse og frihet i kropp og sinn. Med erfarne og kunnskapsrike instruktører ønsker vi å inspirere deg til å finne treningsglede og bevegelse som påvirker din helse positivt, både fysisk, mentalt og emosjonelt. Wibe Yoga & Pilates er et senter for alle – velkommen som du er.

Yoga

Passer for deg som er nybegynner og for deg som ønsker å lære Virya yoga fra grunnen av.

Du blir kjent med de yogiske stillingene i Virya yogaens nivå1, pusteteknikker, avspenning og meditasjon.

Mandager kl 18.00-19.15

Kurs senhøstens sesong starter opp mandag 19. oktober.

Les merPåmelding

Passer for deg som har fullført nybegynnerkurs i Virya yoga eller som allerede er kjent med fysisk yoga fra andre tradisjoner.  Vi fortsetter å utforske Virya yogaens biomekanikk/bevegelsesteknikk. Timene varierer fra gang til gang ut fra fysisk og filosofisk tema.

Mandager kl 16.30, Onsdager kl 18.00 og Torsdager kl 18.00

Senhøstens sesongen starter opp uke 43, fra mandag 19.10

Les merPåmelding

Et kurs for deg som har praktisert yoga en stund og er godt kjent med de yogiske stillingene. Vi fortsetter å ha et godt fokus på riktig bevegelsesteknikk. Vi fordyper vår yogapraksis; enten ved å ha høyere eller saktere tempo, leke oss med mer utfordrende yogiske stillinger eller overganger.

Mandager kl 19.30, Tirsdager kl 19.30

Senhøstens sesongen starter opp uke 43, fra mandag 19.10

Les merPåmelding

En leken og dynamisk yogatime for den avanserte yogi som har god kunnskap om asanaene. Her flyter den ene øvelsen raskt over i neste. Tempoet er høyere, pulsen stiger og svetten renner, men alltid litt biomekanikk i undervisningen. Timen vil inneholde asanas fra alle de 10 modulene i Virya yogaen. Garantert godt humør – i ekte VIRYA stil!

Tilbys også i mykere variant på morgentimene.

Virya Vinyasa Friday Mood kan du gå på drop in eller på kurs på fredager kl 08.30.

Fredager kl 08.30. Kurssesongen senhøst 2020, har oppstart uke 43.

Både mandager kl 19.30 og torsdager kl 18.00 kjøres ofte Virya Vinyasa stil 🙂

Les merPåmelding

Dette kurset er for menn i alle aldre som ønsker seg en mykere og smidigere kropp. Uansett om du er inaktiv, mosjonist, idrettsutøver eller har stillesittende arbeid, er yoga noe for deg! Yoga er både skadeforebyggende, stressreduserende og løser opp I spenninger. Yoga har en styrkende effekt både på kropp og sinn. Yoga kan brukes både som egen treningsform eller som komplement til andre idretter. Kurset er bygd på Virya yoga og har fokus på biomekanikk/bevegelseslære. Vårt motto er at yoga skal være gøy og hos oss er det stor takhøyde.

Dessverre ikke et spesifikt kurs for menn i denne sesongen. Alle menn er velkomne på våre andre yogakurs 🙂

Les merPåmelding

Vinyasa Flow består av dynamiske og lekne serier med stillinger som kobles til pusten. Rekkefølgen på stillingene varierer og det legges vekt på overgangen fra en stilling til neste. Timen bygges opp som en symfoni, som beveger seg opp mot et crescendo, som så avrundes mot roligere stillinger og til slutt – stillhet. Vi fokuserer på både teknikk og flyt, men vil gjerne at timene føles uformelle, lekne og energiske.

Dessverre ingen fast Vinyasa Flow time ettermiddager første høstsesong, men mandager kl 19.30 og torsdager kl 18.00 med Virya yoga er Vinyasa inspirerte timer og et godt alternativ.

Les merPåmelding

Lunsj Yoga er perfekt for deg som ønsker en kort yoga økt i lunsjpausen! Vi varierer timene fra gang til gang og jobber med å lande i pusten og gi slipp i på spenninger i rygg, nakke, skuldre og hofter. Timen passer for alle som ønsker å få litt bevegelse og energiboost midt på dagen.

Mandager kl 11.30 – 12.00.

Les merPåmelding
Yin Myk Flyt er kurset hvor du får kjenne på deilige, langsomme, bevisste bevegelser som er synkronisert med pusten. Dette kombineres med stillinger som vi hviler i over tid. Vi gir slipp på spenninger i muskulatur og bindevev.
Timen er rolig, terapeutisk og stressreduserende. Øvelsene er nøye utvalgt med tanke på helhetlig helse. Vi bruker diverse utstyr som støtte til yoga treningen. Vi starter og avslutter timen med stillhet.
Både nybegynnere og viderekommende er hjertelig velkommen!
Mandager kl 10.00, Torsdager kl 19.30
Starter opp mandag 19.10 eller 22.10 for deg som ønsker kveldstimer.
Les merPåmelding

Dette er timen for deg som ønsker en stille og meditativ yogaform. Stillingene holdes over en lengre periode i vente på at kroppen gir slipp på spenninger. Dette kan ha en kraftfull virkning på kropp og sinn.

Både nybegynner og viderekommende er hjertelig velkommen.

Kurset går onsdager kl 19.45 med oppstart 21.10

FRA 3.NOVEMBER STARTER VI OPP ET EKSKLUSIVT 6 UKERS KURS RESTORATIV KURS -kunsten å hvile. Kun 8 deltagere på kurset. Påmelding på timeplan

Les merPåmelding

Timen for deg som ønsker å la kroppen mykne og restituere seg, for så å finne igjen kraften. Vi starter med å få kontakt med pust og gjør en myk oppvarming, slik at muskulatur og bindevev gjør seg klar til å la seg strekke og gi slipp på spenninger, for så å styrke de.

Timene variere fra gang til gang, men det vil være mye fokus på Psoas, hofteleddsbøyeren, som har en sentral rolle for sunn og god kroppsholdning.

Timen passer for alle, enten du er helt ny eller har gjort mye yoga før.

Myk yoga holdes på torsdager kl 16.30-17.40

Nytt kurs for senhøstens sesongen starter torsdag 22. oktober.

Les mer

Dette er et yogakurs som reduserer stress og som skaper energi, overskudd og tilstedeværelse i hverdagen din. Kurset er både for deg som vil forebygge at du brenner lyset i begge ender, og for deg som allerede har strukket strikken litt vel langt.

På dette kurset presenteres du for rolig yogaform med elementer fra medisinsk yoga, yin yoga, yogaterapi, mindfulness og restorative yoga. På lune og behagelige ullmatter vil du lære enkle behagelige øvelser som kan påvirke deg positivt på mange plan, både fysisk, mentalt og emosjonelt. Øvelsene er nøye utvalgt med tanke på helhetlig helse og det vil være fokus på pust, stressreduksjon og rygg/nakke/hofter.

Ikke kurs denne sesongen. Vi anbefaler deg da å prøve Yin& Restorative på onsdager, Yin Myk Flyt på mandager og torsdager, Yin Yoga på tirsdager eller Myk Yoga på torsdager som alternativ.

Les merPåmelding

Yin yoga er en rolig restituerende yogapraksis der vi er i stillingene over tid. Kroppens ligamenter, sener, muskler og bindevev mykes opp, leddene styrkes.
Yin er kraften vi trenger for å falle til ro, mykes opp og gi slipp.
I denne rolig og meditative yogatimen fokuseres det på oppmerksomt nærvær i egen kropp, tanker og følelser. Vi følger årstidene gjennom yin praksisen og fokuserer på å skape flyt av energi gjennom kroppens bindevev og energibaner med myke rolige yogaøvelser.
Ved hjelp av akupressur i noen av stillingene frigjøres stress og energi mer effektivt, og den gode følelsen av ro, glede og velvære beskrives ofte etter en yintime.
Kurset passer for alle – ny eller øvet.

Kurset går på tirsdager kl 16.30-17.45 med oppstart 20. oktober

Les merPåmelding

Mediyoga er for deg som ønsker enkle og effektive øvelser enten du har helseplager eller ikke. Mer energi, forbedret søvn og økt konsentrasjon er noen av de mange effektene du kan oppleve ved å praktisere mediyoga jevnlig.

Medisinsk yoga kurs starter opp 22.10 kl 10.00

Les merPåmelding

Ønsker du å fordype din yogapraksis eller av andre grunner ønsker spesialtilpasset yogaundervisning? Da er private yogatimer noe for deg! Personlige instruksjonstimer tilbys på dagtid. Timene blir tilpasset deg og ditt behov

Første time avsetter vi 90 min. Deretter kan du velge mellom 90 eller 60 minutter.

Det er også mulighet for personlig yogainstruksjon i mindre grupper på 2-4 deltagere.

Les merPåmelding

Pilates Reformer

En time for deg som aldri har gjort Pilates Reformer tidligere. Du lærer deg prinsippene i pilates trening, grunnleggende pilates øvelser og hvordan utføre de utføres på apparatet. Instruktør vil være tilstede hele tiden og veilede og tilrettelegge øvelsene etter hva som passer din kropp helsemessig best.

Nytt nybegynner kurs senhøstens sesongen starter: Tirsdager kl 20.15 -21.15

Les merPåmelding

Pilates trening på det effektive og unike apparatet Pilates Reformer. Her trener vi kjernemuskulatur, styrke, smidighet, koordinasjon og balanse på en time. Du vil bli forbauset hvor effektiv og inspirerende denne treningsformen er. En gøy måte å trene styrke på. Nivå 1 for deg som har gått nybegynner og vil øke intensiteten. Nivå 2 for deg som har trent reformer en god stund, minimum 3 kurs og god kontroll på teknikkene – høyere tempo og mer utfordrende øvelser.

Senhøstens kurs starter opp uke 43.

Les merPåmelding

På Pilates Reformer Rehab tilrettelegges og modifiseres hver øvelse til den enkelte. Vi jobber i et rolig tempo. Har fokus på at pusten synkroniserer seg med hver bevegelse og lytter til kroppens signaler.

Du oppnår dypere kontakt med din kropp, en kroppsbevissthet, samt hvilke bevegelser som passer deg. Målet er å skape en positiv opplevelse av bevegelse – og bevegelse uten smerter er fremskritt… Først når kroppen din er klar for større utfordringer bruker vi apparatet til å legge på mer i motstand og veien går videre.

Nye kurs på tirsdager kl 10.15 eller fredager kl 11.15 (siste går sammen med Godt Voksen timen.  Vi starter opp nye kurs i  uke 43

Les merPåmelding

Etter fylte 60 så eskaleres kroppens muskelsvinn og det som kan forebygge dette er styrketrening. Pilates Reformer er en enkel og effektiv måte å trene styrke på. På denne timen jobber vi i et rolig tempo og kombinerer også pilatesøvelsene med tøyeøvelser. Du veiledes gjennom øvelsene under hele timen og får justeringer av instruktør dersom det er nødvendig.

Nytt kurs fra senhøsten; fredager kl 11.15 med oppstart 23.10

Les merPåmelding

Denne timen er for menn. Her jobber vi med pilates teknikkene på reformeren, men legger på mer i motstand, holder et litt høyere tempo og har fokus på å bygge mer styrke i kroppens store muskelgrupper.

Vi har ikke eget kurs for menn denne kursperioden da begge kjønn er velkomne på alle timene våre.

Les merPåmelding

En god økt på Pilates Reformer apparatet der vi tar i bruk et Jump Board i enden av apparatet. På denne timen vil du oppleve en pilates time med god puls, da vi «hopper» fra jump boardet – og garantert mye gøy!

Her jobbes mye stor muskulatur, koordinasjon og ikke minst; magemusklene på hver eneste øvelse. Dette gir garantert styrke i core. I tillegg vil du oppleve å styrke muskulatur i armer og ben, ankelledd og knær – ergo, bedre balanse!

Timen passer for alle som har vært på Pilates Reformer apparatet tidligere og som er kjent med pilates teknikkene. Disse timene settes opp som drop in timer i helgene.

Les merPåmelding

Vi tilbyr også privat timer på Pilates Reformer apparatet. Disse timene legges først og fremst til dagtid, men skulle det være en åpning kveldstid kan det være en mulighet. En privattime på Pilates Reformer apparatet er for deg som ønsker å trene mer spesifikt på din teknikk eller trenger å få en mer tilpasset treningen til din kropp.

Det er også mulighet for å være to på timen, så kanskje en hyggelig stund sammen med en du vil dele en god treningstime med.

Les merPåmelding

Timeplan og påmelding


Nedenfor ser du senhøstens timeplan (gjelder fra 19. oktober). Følg med på nyhetsoppdateringer eller Facebooksiden vår for informasjon om helge- og feriearrangementer. For påmelding til kurs eller drop in, trykk på knappen under.

SENHØSTENS KURSSESONG STARTER OPP I UKE 43, FRA 19. OKTOBER.Velkommen på kurs!

Påmelding

Priser Yoga

Yogakurs høst 2020: 8 ganger
kr 1280,-
Yogakurs intensiv: 4 ganger
kr 690,-
Klippekort 10 klipp (Varighet ½ år)
kr 1750,-
Klippekort 10 klipp Ung Student (Varighet ½ år)

Kan brukes på alle drop in timer, samt ved ledig plass på kurs. Ønsker du å sikre deg plass på en av våre drop in timer, har du mulighet til å kjøpe fast plass til kurspris. Klippekort kan kjøpes via MindBody-appen eller du kan klikke deg inn på din første time du ønsker å gå på via vår timeplan. Du velger da Klippekort ved betaling.

kr 1400,-
Drop in Yoga
kr 200,-
Drop in Lunsj Yoga

Drop in timer kjøper du ved å booke deg inn på aktuelle time på timeplanen vår eller du kan bruke MindBody appen på telefon/iPad.

Ønsker du ikke å være registrert som bruker via bookingsystemet vårt, så kan du handle drop in timer på Vipps #552359.

kr 75,-
PT Yoga: 60 minutter
kr 600,-
PT Yoga: 90 minutter
kr 800,-
PT Yoga: 5 timer à 60 minutter
kr 2700,-
PT Yoga: 5 timer à 90 minutter
kr 3600,-

Se regler for avbestilling under vilkår.

Priser Pilates Reformer

Pilates Reformerkurs høst 2020: 8 x 60 min
kr 1600,-
Pilates Reformer intensivkurs: 4 x 90 min
kr 1200,-
Drop in Reformer

Kun helger eller ekstratimer for kursdeltagere.

kr 225,-
PT Reformer (60 minutter)
kr 650,-

Se regler for avbestilling under vilkår.


Rabatter

Ønsker du gå 2 kurs i uken, får du 20% rabatt på ordinær pris på det rimeligste kurset. Ønsker du å gå på 2 kurs av samme type booker du via timeplanen. Ønsker du 1 yogakurs og 1 pilatesreformerkurs bestiller du her. Melder du deg på 3 kurs i uken blir du Wibe-entusiast og får 20 % på alle tre kursene. I tillegg får du fri tilgang til alle timer med ledig plass. Du får også 20% rabatt på alle fordypningskurs og workshops med våre faste instruktører.Du kan kjøpe følgende pakker: (NB! Du må kjøpe pakken først og melde deg på ønsket kurs etterpå) 1 yoga + 2 reformerkurs 2 yoga + 1 reformerkurs3 yogakurs3 pilates reformerkurs Ønsker du å sikre deg fast plass på en drop in time, er det mulighet til å kjøpe fast plass til kurspris. Ungdom/student/nært familiemedlem: 20% rabatt.

Priser Yoga

Yogakurs høst 2020, 8 ganger:
kr 1280,-
Intensiv Yoga: kr 690,-
Klippekort 10 klipp (Varighet ½ år):
kr 1750,-
Klippekort Ung Student: kr 1400,-

Kan brukes på alle drop in timer, samt ved ledig plass på kurs. Ønsker du å sikre deg plass på en av våre drop in timer, har du mulighet til å kjøpe fast plass til kurspris. Klippekort kan kjøpes via MINDBODY appen som du laster ned på din mobil/iPad, eller du kan booke deg inn på den første timen din via timeplanen på hjemmesiden vår. Da velger du Klippekort når du kommer til oversikt over priser.

Drop in Yoga: kr 200,-
Drop in Lunsj Yoga: kr 75,-

Drop in timer betales når du booker deg inn via vår timeplan eller via MINDBODY appen. Du kan også betale via vår Vipps #552359, men husk samtidig å sende en sms til Linda 48 00 87 22 / Hilde 93 83 33 01, så du er sikret plass.

PT Yoga:
60 minutter: kr 600,-
90 minutter: kr 800,-
5 timer à 60 minutter: kr 2700,-
5 timer à 90 minutter: kr 3600,-

Se regler for avbestilling under vilkår.


Priser Pilates Reformer

Pilates Reformerkurs høst 2020,
8 ganger: kr 1600,-
Drop in Reformer: kr 225,-

Kun helger/ferieuker og som ekstratimer for kursdeltagere ved ledige plasser.

Intensiv Pilates Reformer: kr 1200,-
PT Reformer (60 minutter): kr 650,-

Se regler for avbestilling under vilkår.

Rabatter

Ønsker du å gå 2 kurs i uken, får du 20% rabatt på ordinær pris på det rimeligste kurset. Ønsker du å gå på 2 kurs av samme type booker du via timeplanen. Ønsker du 1 yogakurs og 1 pilatesreformerkurs bestiller du her. Melder du deg på 3 kurs i uken blir du Wibe-entusiast og får 20 % på alle tre kursene. I tillegg får du fri tilgang til alle timer med ledig plass. Du får også 20% rabatt på alle fordypningskurs og workshops med våre faste instruktører. Du kan kjøpe følgende pakker: (NB! Du må kjøpe pakken først og melde deg på ønsket kurs etterpå). 1 yoga + 2 reformerkurs 2 yoga + 1 reformerkurs3 yogakurs 3 pilates reformerkurs Ønsker du å sikre deg fast plass på en drop in time, er det mulighet til å kjøpe fast plass til kurspris. Ungdom/student/nært familiemedlem - 20% rabatt

Gavekort på Yoga og Pilates Reformer er en flott gave å gi og en fantastisk gave å få!


En gave som fortsetter å gi og som passer til alle anledninger. Gavekort utstedes på valgfritt beløp. Spør oss neste gang du er innom eller bestill på nett.

Bestill gavekort her

Linda Bettum Martinsen

Linda er sertifisert Virya Yogalærer – 500 timer fra Nordiska Yogainstitutet i Stockholm. Hun har i tillegg fordypet seg i yin, medisinsk og terapeutisk yoga.

For Linda betyr yoga FRIHET – i pust, kropp og sinn, men også til å ta de valgene som er best for seg selv. Hun gleder seg stort over å dele kunnskapen med andre.

Linda er medeier og har bakgrunn som PT og gruppetreningsinstruktør. Hun har alltid vært opptatt av trening, kosthold, helse og livsstil og underviser med stor kunnskap og inspirasjon.

Hilde K. S. Widme

Hilde hadde sitt første møte med yoga i 1998 og vært innom en rekke yogaformer før hun landet på Virya yoga. Hun er Sertifisert Viryayoga lærer fra Nordiska Yogainstitutet og instruktør i Pilates Reformer. Hun er medeier i Wibe Yoga & Pilates.

Hilde har en brennende interesse for helse og livslyst og elsker anatomi og fysiologi. Hun har over 20 års erfaring som terapeut og jobbet med fag innen bl.a. homeopati, soneterapi og akupunktur. Timene til Hilde preges av god kunnskap, veiledning og en stor dose godt humør.

Pernilla Løfstedt

Pernilla er utdannet Yang Vinyasa/Yin/Restorative yogalærer ved The Yoga Academy. Etter mange fordypningskurs i inn- og utland har hun kjennskap til flere andre yoga retninger. Hun er kjent for å legge stor vekt på riktig utførelse av stillingene, men også for å undervise med humor og engasjement.

Pernilla prøvde yoga for første gang i 1981, og har hatt en stødig yogapraksis de siste 15 årene. Hun underviser i Vinyasa Flow og Yin & Restorative Yoga.

Trine Lise Thorsen

Trine Lise har lang erfaring som trenings- og yogainstruktør. Hun har kompetanse fra ulike yogaretninger og er utdannet Viryayogalærer ved Nordiska Yogainstitutet og sertifisert Hatha Yoga instruktør. Trine Lise er i tillegg sertifisert coach.

Trine Lise har et stort engasjement for helse og treningsglede. Hun er opptatt av å skape energi og velvære gjennom både krevende og rolige øvelser. For Trine Lise betyr yoga å finne balansen mellom kraft og indre ro i både kropp og sjel. Hun underviser med engasjement, kunnskap og humor.

Trude Rolid

Trude er sertifisert Yin Yang yoga lærer ved Yin Yang Akademiet og er utdannet mediyoga instruktør. Hun har erfaringer fra forskjellige yogaretninger og fordypningskurs. Hun har også tatt barneyoga kurset Mediyoga kidz.

Hun er opptatt av at yoga er for alle. “Yoga for meg er medisin, å få kropp og sinn i balanse, å skape ro og styrke både fysisk og mentalt, tilstedeværelse i seg selv og i livet”.

Hun gleder seg veldig til å dele av sin kunnskap med kunder på Wibe Yoga & Pilates og holder kurs i Yin Yoga og Medisinsk yoga.

Kathrine Egtvedt

Kathrine startet med Pilates Reformer for 7 år siden og ble fort avhengig av denne treningsformen. Å trene med tett oppfølging fra instruktør, oppnå en sterkere og mer bevegelig kropp, samt større kunnskap om egen kropp og trening har gjort at Kathrine ønsker å dele dette med andre.

Kathrine hadde høsten 2018 internopplæring som instruktør på Pilates Reformer og underviser nå fra Nybegynner kurs opp til Nivå 2.

Du treffer Kathrine på onsdager i Pilates Reformer rommet, samt utvalgte helger.

Silje Kristin Krogstad

Silje jobber til daglig med trening, yoga og meditasjon som medisin. Hun er grunnutdannet med en bachelor i Livsstilsendring og folkehelse og har videreutdannet seg som personlig trener, medisinsk yogalærer, massør og nå studerer hun til å bli yogaterapeut.

Silje begynte med fast yogapraksis på bakgrunn av kroniske ryggplager, og oppsummerer sin personlige erfaring slik: «Skolemedisin er god på å dempe symptomer, yogaen tar ett ærlig tak i årsaken til vår ubalanse og sykdom».

Silje er brennende opptatt av menneske som helhet; kropp, sinn og sjel. Du vil oppleve en balansert, mild og varm praksis når du kommer på hennes timer og kurs.

Ingvild Søreide

Ingvild har vært aktiv innen dans, idrett og friluftsliv hele livet. Hun har en treårig BA fra Laban School of Dance, og fullførte i 2002 sin utdannelse som fullsertifisert pilatesinstruktør under regi av Pilates Foundation UK.

Ingvild har siden undervist dans, yoga og pilates ved flere studioer i både inn- og utland. Hun har tidligere vært studioleder, master-instruktør og kursholder på The Room i Oslo, og senere vært avdelingsansvarlig ved Attic Pilates og Yoga i Drammen. For tiden fordyper hun seg også i osteopatiske fag ved Høgskolen Kristiania.

Timene til Ingvild er detaljrike, flytende og lekne. Med stor interesse for praktisk anatomi ønsker hun å formidle riktigere tilnærming og teknisk forståelse i både pilates og yoga. Ingvild er opptatt at hver enkelt deltager blir sett og får individuell veiledning.

Noe du lurer på?


Vi holder til i flotte Kjelleparken rett ved innkjøringen til Tønsberg by. Her er det flott utsikt utover Jarlsberg Hovedgård, sjøen og Slottsfjellet.

Våre lokaler ligger i 2.etg og benytter inngang A. Inngang A finner du helt i enden av bygget, nærmest Slottsfjellet. Bruk døråpner på veggen for å lukke opp hoveddøren nede.

Kjelleparken ligger ved knutepunktet for all kommunikasjon til og fra Tønsberg, kun 2 km fra Tønsberg sentrum, 4 km fra E18.

For gående og syklende er det etablert gang- og sykkelsti fra Togstasjonen og Brygga via idylliske Nordbyen.

Parkering

Kommer du med bil er det mange parkeringsplasser på torget foran bygget eller grusplassen rett til venstre før du kjører inn på torget. Vi har egen avtale om rimelig parkeringsavgift for alle våre registrerte kunder. Les mer her.

Det stopper også busser rett på utsiden av bygget: 120 og 117.

For spørsmål om yoga:

Linda Bettum Martinsen

linda@wibeyogapilates.no 48 00 87 22

For spørsmål om pilates reformer og yoga:

Hilde K. S. Widme

hilde@wibeyogapilates.no 93 83 33 01

Du kan også kontakte oss ved å fylle ut dette skjemaet: