Selve ordet yoga er sanskrit og betyr union eller forening. Yoga forener kropp og sinn og skaper en helhet i deg.

Det er mange grunner til å praktisere yoga. Fysisk dynamisk yoga er en god treningsform som utvikler kroppens fleksibilitet, styrke, utholdenhet og balanse. I tillegg til de fysiske øvelsene, er det fokus på pusteteknikker, meditasjon og avspenning. Dyp og riktig pusteteknikk gir ny energi til alle celler i kroppen. Når man kombinerer god pusteteknikk med fysiske øvelser løser det opp i spenninger og ubalanser. Det gir en større energiflyt, følelse av frihet i egen kropp og bedre balanse i kropp og sinn.

Yoga er ingen prestasjon, det er deg, pusten din og matta di. Uansett nivå er yoga effektivt og nyttig der du er.  Men yoga handler ikke bare om det man gjør på matta, det vil påvirke deg i hverdagen og livet forøvrig. Yoga er et godt verktøy som bidrar til økt tilstedeværelse, større bevissthet og vil påvirke deg positivt på mange plan i livet.

Alle vi som underviser yoga på Wibe Yoga & Pilates gleder oss til å dele vår kunnskap og erfaring slik at DU kan oppleve yogaens fantastiske effekt på kropp og sinn! Vi ses på matta!

Viryayoga

Viryayoga er en fysisk, dynamisk yogaform og selve ordet virya betyr kraft, energi og entusiasme.

Viryayoga har et ben i øst og et ben i vest. Det er tatt utgangspunkt i den gamle tradisjonelle kunnskapen fra India, men øvelsene er tilpasset dagens kunnskap om kropp og helse og yogaøvelsene utføres på en trygg og skånsom måte.

Grunnideen med viryayoga er å tilby yoga som på en metodisk og enkel måte gjør at vi kan finne styrke, smidighet og glede i kropp og sinn.

Det finnes 3 grunnivåer og mange ulike yogaserier, hvor hver time består av ti deler eller moduler. Hver asana/posisjon bygger videre på den forrige så du kan jobbe så velgjørende, styrkende og skadefritt som mulig.

Ti  moduler

Det finnes 3 grunnivåer og mange ulike yogaserier, hvor hver time består av ti deler eller moduler. Hver asana/posisjon bygger videre på den forrige så du kan jobbe så velgjørende, styrkende og skadefritt som mulig.

Følgende moduler vil du alltid oppleve på Virya yoga:

1. Oppvarming
2. Solhilsener
3. Stående posisjoner
4. Balanser
5. Armbalanser og magestyrkende asanaer
6. Hofteåpnere
7. Bakoverbøyninger
8. Framoverbøyninger
9. Avsluttende posisjoner
10. Avslapning

Fire komponenter

Hver klasse inneholder fire komponeneter:

 

  1. Ett par asanaer fra hver modul. Poenget er at alle ti moduler alltid skal være representert, selv bare med et par asanaer. På den måten får du alltid en allsidig yogatime når du går på en virya yogaklasse.
  2. Biomekanikk og et fysisk tema. I hver klasse introduseres eller minnes det om et biomekanisk tema, slik at hver asana utføres på en helsemessig og skånsom måte for kroppen.
  3. Et filosofisk tema. I hver klasse presenteres et tema av tankevekkende/filosofisk karakter. Det kan være alt fra hverdagsfilosofi til et sitat fra yogafilosofien, eller enkle men viktige tema som f.eks. pust, å være her og nå eller akseptanse.
  4. Glede. En av grunnideene i virya yoga er at du etter klassen skal kjenne deg glad og mer energirik – rett og slett VIRYA. Og, det er alltid plass til litt latter på våre yogatimer - yoga er gøy!

Vinyasa Flow

Ordet vinyasa refererer til to eller flere sammenkoblede bevegelser; å ha en god flow er derfor essensielt i denne yogaformen.

Vinyasa Flow består av dynamiske og lekne serier med stillinger som kobles til pusten. Rekkefølgen på stillingene varierer og det legges vekt på overgangen fra en stilling til neste.

Du får utfordret din styrke, balanse og smidighet. Yoga klassen vil gjerne ha et tema, for eksempel hjerteåpnere eller kjernemuskulatur slik at hver time vil bringe nye, spennende utfordringer.

Timen bygges opp som en symfoni, som beveger seg opp mot et crescendo, gjerne en «peak-pose», som så avrundes mot roligere stillinger og til slutt - stillhet.

Vi fokusere på både teknikk og flyt, men vil gjerne at timene føles uformelle, lekne og energiske.

Yin & Restorative yoga

Stillingene som brukes i Yin yoga er designet for å holdes over en lengre periode i vente på at kroppen gir slipp på spenninger. Det er en stille og meditativ yogaform, men kan ha en kraftfull virkning på kropp og sinn.

Stillingene stimulerer muskler og bindevev positivt og bringer ny energi til hele kroppen! Tyngdekraften, bolstere, blokker, tepper og bånd er med på å gi kroppen trygghet og god støtte mens du sitter eller ligger i stillingene.

Yin yoga er også et fantastisk komplement for å gi balanse og restitusjon til en sterkere yoga- eller treningsform. Passer både nybegynneren og den viderekommende.

Myk yoga

På Myk Yoga vil du finne tid og ro til å gjenopprette forbindelsen mellom kropp og sinn ved å senke skuldrene, lytte innover og finne kontakt med kroppen.

Vi gjør myke, flytende bevegelser i takt med pusten. Øvelser som rolig løser opp spenninger i muskler og bindevev. Vi jobber med å balanserer høyre og venstre side av kroppen gjennom enkle, men kraftfulle styrkeøvelser.

Timen baserer seg mye på den amerikanske yogalærer Donna Farhi sin kunnskap og undervisning gjennom 40 års virke. Hun dypdykker virkelig inn i kroppens anatomi og bevegelsesmønster. Det er mye fokus på bevegelighet i rygg og hofter, spesielt hofteleddsbøyeren, psoas, da den har en sentral rolle i din kroppsholdning.

I tillegg vil du oppleve elementer fra Virya yoga, spesielt Virya Aware, samt Yin yoga.

Yoga på jobb

Å tilby dine ansatte yoga på jobben er både avstressende og helsefremmende. Et lite pusterom vil øke trivselen, tilstedeværelsen og påvirke sykefraværet positivt.

Vi kan tilby både fysisk, dynamisk yoga på matte eller rolig terapeutisk yoga på stol. Sistnevnte kan fint utføres med vanlige klær og tar liten tid av arbeidstiden, men har stor helsefremmende effekt.

Vi har også tilbud til bedrifter som ønsker egne timer for ansatte på Wibe Yoga & Pilates.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Yoga mot stress & utbrenthet

Et kurs som reduserer stress og som skaper energi, overskudd og
tilstedeværelse i hverdagen din. Kurset er både for deg som vil forebygge at du brenner lyset i begge ender, og for deg som allerede har strukket
strikken litt vel langt.

På dette kurset presenteres du for en rolig yogaform med elementer fra
medisinsk yoga, yogaterapi, mindfulness og restorative yoga.

På lune og behagelige ullmatter vil du lære enkle behagelige øvelser som kan påvirke deg positivt på mange plan, både fysisk, mentalt og emosjonelt.
Øvelsene er nøye utvalgt med tanke på helhetlig helse og det vil være fokus
på pust, stressreduksjon og rygg/nakke/hofter.